Detaljhandeln är utsatt, på det sättet att den ofta drabbas av stölder eller rån. Ett sätt att minska risken för de anställda är att installera ett modernt och säkert kassasystem.
Den som driver en butik vet att det alltid blir ett visst svinn. Varor kan försvinna, både från lagret och från butikshyllorna, men det finns också en risk för rån och stölder av pengar. Visserligen betalar vi allt mer sällan med kontanter i Sverige, men den som driver en butik där en stor andel av kunderna är äldre måste kunna ta emot kontanter också, annars försvinner de kunderna någon annanstans.
Ett sätt att minska risken för rån är att installera ett slutet kassasystem. Upptäck kassasystem från Sitoo, som inte bara är slutna, utan dessutom helt och hållet datoriserade, med uppkoppling till molnet. Skulle din butik drabbas av en stöld, eller något ännu värre som en brand, finns all data kvar i molnet. Detta gör att du kan återuppta verksamheten där den blev avbruten, med en ny dator som får tillgång till samma data som tidigare.
Ica Supermarket Charlottenborg i Motala är en av flera butiker som installerat slutet kassasystem. Slutna system är också något som rekommenderas av Tommy Moberg, verksamhetsassistent på Handels avdelning 16, för att öka personalens säkerhet. Han säger detta till P4 Kalmar.
Andra åtgärder för att minska risken för rån och svinn är:
- Installation av övervakningskameror.
- Minskad kontanthantering, samtidigt som detta kan göra att man förlorar vissa kunder.
- Utbildning av personalen i hur man hanterar hotfulla situationer.
Stölder av whisky på Ålandsfärja
Vem som helst kan vara en tjuv, säger butikschefen på Ica Supermarket Charlottenborg. Det gäller inte bara när det kommer till kunder, utan också personalen. En butikschef på ett rederi som trafikerar sträckan mellan Sverige och Finland stal 191 flaskor whisky, framför allt av dyrare typ, till ett värde av sammanlagt 39 000 euro. Butikschefen hade tillgång till kassasystemet, och ändrade priserna på dyr whisky. Sedan betalade han det nya, lägre priset innan han ändrade tillbaka till det gamla. Många i personalen hade reagerat på att de dyra sorterna så ofta hade ett svinn, trots att de inte stod ute i butiken, skriver Yle. Sensmoralen av detta: var uppmärksam på alla i personalen, även på chefer.